نوشته شده توسط : Rahele

پیچ چیست؟


پیچ یک ماشین ساده است که از یک صفحه شیبدار پیچ خورده تشکیل شده است که دور یک استوانه به صورت برآمدگی پیچیده شده است. نوک تیز دارد و عمدتاً برای سوراخ کردن چوب، پلاستیک، سنگ و فلز استفاده می شود. برآمدگی ها به یک پیچ اجازه می دهد تا عمیق سوراخ شود.

 

قطعات یک پیچ


یک پیچ از دو قسمت اصلی - بدنه و رزوه تشکیل شده است. بدنه استوانه ای شکل محور اصلی پیچ است. برجستگی های مایل روی یک پیچ را رزوه می گویند. فاصله بین دو رزوه ثابت می ماند و گام پیچ است. یک انتهای بدن سر را تشکیل می دهد و سر دیگر نوک آن است.


پیچ چگونه کار می کند


هدف اصلی یک پیچ سوراخ کردن در اجسام است. یک حرکت دایره ای را نشان می دهد، که سپس به یک حرکت انتقالی تبدیل می شود . چرخش یک پیچ گشتاوری ایجاد می کند که به نیروی خطی تبدیل می شود و پیچ را به صورت خطی در امتداد محور خود از یک موقعیت به موقعیت دیگر حرکت می دهد.


مزیت مکانیکی پیچ


مزیت مکانیکی یک پیچ، معیاری است که نشان می‌دهد نیروی اعمالی چقدر برای تولید کار ارزشمند چند برابر می‌شود. از نظر ریاضی، با نسبت نیروی خروجی به نیروی ورودی به دست می آید.

مزیت مکانیکی = نیروی خروجی / نیروی ورودی

از آنجایی که نیروی اعمالی چند برابر می شود، نیروی خروجی بیشتر از نیروی ورودی است. از این رو، مزیت مکانیکی بیشتر از یک است.

مزیت مکانیکی پیچ به گام بستگی دارد. یک گام باریک تر به تلاش کمتری برای به کار انداختن پیچ نسبت به یک گام پهن تر نیاز دارد. با این حال، تعداد چرخش بیشتر است

 

انواع پیچ


اگرچه وظیفه اصلی یک پیچ سوراخ کردن روی سطح است، اما می تواند عملکردهای دیگری را نیز انجام دهد. برای نگه داشتن قطعات ماشین آلات در کنار هم می توان از پیچ استفاده کرد. در ترکیب با مهره ای که رزوه های آن با پیچ مطابقت دارد استفاده می شود. پیچ از سوراخی عبور می کند و مهره می چرخد ​​و روی آن حرکت می کند تا سفت شود. این نوع پیچ به پیچ و مهره معروف است و نوک ندارد.

یکی دیگر از اهداف پیچ، سوراخ کردن روی سطح با استفاده از یک دستگاه الکتریکی است. با این حال، بر خلاف پیچ های معمولی، به طور دائم روی سطح باقی نمی ماند. تکه ای از مواد را از سطح خارج می کند. این نوع پیچ به مته معروف است و انتهای آن نوک تیز است.

 

کاربردهای استفاده از پیچ

  • چوب
  • پلاستیک
  • سنگ
  • فلز

 

منبع بر گرفته از: مراحل تولید و خرید پیچ و مهره



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()